Fotograf versus modelka, model či kdokoliv jiný

          

     Ze začátku mě lákalo fotit různá zákoutí měst k čemu se přidalo rozsáhlé focení krajiny, kvíteček a hmyzu. Dnes už se snažím nafotit něco z každé oblasti fotografie jako je třeba příroda, noční fotografie, sport, architektura, portrét a spousta dalších. Fotografie dokumentární, portrét, glamour nebo akt jsou fotografie s tváří a jejich náročnost láká za vidinou zajímavého výsledku. Jenže vše má své pro a proti. Snad nejčastější postoj je FOTOGARF versus MODEL-KA. Jistě mi dáte za pravdu, že práce s lidmi je náročná. Každý jsme jiný, nikdy pořádně nevíme co od toho druhého čekat a při focení je to stejné.

MODEL = osoba nebo-li člověk před objektivem fotografa...

     Pohledný mladý muž, starší sympatická dáma, vrásčitý dědeček, ale i roztomilé dítě či skupina přátel. Ti všichni jsou při focení modelem. Celý svět se ale motá kolem modelky jako takové. Ať už se díváte na bilboardy s reklamou, celostránkové reklamy v časopisech a nebo na televizní blok reklam, všude je z 90% nějaká modelka. Bavme se tedy o příkladu fotogarf - modelka.

 

          *Když oslovíte pohlednou dívku, jestli by nechtěla nafotit pár fotek, většinou na vás hned vyhrkne "ne děkuji" a hlavou se jí honí -proč jako já- -a on se na mě bude dívat- -vyslíkat se rozhodně nebudu- -že bych za to měla nějakou kačku- a spousta jiných otázek. Pokud se v tomto místě komunikace "nezasekne", přejdete na konkrétní otázky a dívka s vámi hodlá ztratit ještě trochu času, zjistí, že to není ani o penězích, ani o úchylovi, ani o erotice a že chcete něco vytěžit třeba z dobrého portrétu. Oběma stranám bude určitě vyhovovat jednání na úrovni a pár informací a instrukcí než k samotnému focení dojde. Fotograf by měl na sebe nabídnout kontakt a není k zahození malá ukázka fotek pro inspiraci (třeba odkaz na stránky s galerií). Neuškodí ani v krátkosti popsat jak bude asi focení probíhat, protože dívka o tom nemusí vůbec nic vědět. Dívka (modelka) a fotograf by měli před focením probrat několik bodů.

1) co a kde se bude fotit

2) jaké oblečení a obuv bude potřeba

3) zajištění doplňků  

Fotograf by měl sám nabídnou (nebo aspoň zmínit) ještě jednu docela důležitou věc, kterou je "MODEL RELEASE" nebo-li smlouva mezi fotografem a fotografovanou osobou!

Více k bodu 1)  co a kde se bude fotit

   Váš kontakt by měl být už od začátku na dobré úrovni veselého skoro až kamarádského vztahu. Můžete nafotit jen pár fotek a rozloučit se, ale vaše focení může být otázkou několika hodin a dnů společné práce. Ideální je malé posezení na zahrádce u kávy, kde fotograf vysloví své vize a vyslechne požadavky modelky. Velké rozdíly dělá focení v exteriéru a v interiéru (...ateliéru) na čemž je třeba se dohodnout.

Více k bodu 2)  jaké oblečení a obuv bude potřeba

   První focení zpravidla nebývá tolik náročné, ale i přesto je důležité zvolit vhodné oblečení na danou scénu a mít několik svršků na obměnu. Nepodceňovat by se měla obuv jak pro cestu (při focení v exteriérech (...venku)) tak i pro focení samotné.

Více k bodu 3)  zajištění doplňků

   Dobré je myslet na doplňky obousměrně. Jednak na pití a možná lehkou svačinku, protože focení může někdy zabrat několik hodin. Vhodná je i deka na posezení (později třeba i pod modelku při focení na drsném povrchu). Oční kapky pokud modelka není zvyklá na reflektory ateliéru a něco proti dešti což v podobě deštníku splňuje i skvělý doplněk na straně druhé, kam patří sluneční brýle, spona do vlasů, klobouk, šperky, kabelka a spousta jiných doplňků.

 

*tento příklad klasického fotografa amatéra se nedá srovnávat s frofesionální firmou zabívající se focením modelek včetně kástingu...

Na příklad: UKÁZKA PROFESIONÁLNÍHO FOCENÍ MODELEK

 

 Pár slov závěrem...

Oslovená dívka (modelka) je taky jen člověk a mnohdy se z prvu objeví různé představy. Spousta fotografů mi dá za pravdu, když řeknu, že nás mrzí názory typu "malý úchylové" nebo něco podobného. Každý fotograf za vidinou dobrého snímku má hlavu plnou jiných starostí než je očumovat modelku. Nejenom, že se na ni díváme okénkem aparátu velikosti jeden krát jeden centimetr, ale hlídáme si kde "trčí" loket, kde je ostrý stín, kam dopadá světlo, kde je co "v záběru" a jestli je modelka polonahá si zpravidla nevšímáme protože pokud už je "na scéně"  je to "objekt pro focení" jako třeba váza s květinami. Není to jako fotit kámen, je to mnohem náročnější. Pracujeme i s výrazem modelky, který fotce dává tvář. Navíc kámen potom po nás nechce pěkné fotky. Nemusíte mít tedy strach, že je vše blamáž, vždyť fotíme i pány (modely) a to by bylo vskutku ulítlé...